Kwasy omega 3 są powszechnie znane i wykazują bardzo pozytywny wpływ na zdrowie i ogólne samopoczucie. Z tego też powodu warto wprowadzić je do swojej diety i zdecydować się na ich regularne spożywanie. Wspomagają bowiem pracę mózgu, serca oraz korzystnie wpływają na wzrok. Włączenie ich do swojego jadłospisu ma jak najbardziej sens i pozwala na osiągnięcie z takiego działania wielu korzyści zdrowotnych. Warto zatem wiedzieć, w których produktach można znaleźć najwięcej kwasów omega 3.

Rola kwasów omega 3 w diecie

Obecność tłuszczy w diecie jest niezbędna do prawidłowe funkcjonowania i zachowania dobrego stanu zdrowia. Tłuszcze to jedno z najważniejszych źródeł energii w diecie i średnio dostarczają 9 kcal na każdy gram tłuszczów znajdujących się w pożywieniu. Warto jednak znać podział na kwasy tłuszczowe nasycone, kwasy tłuszczowe jednonienasycone oraz kwasy tłuszczowe nienasycowe. Te pierwsze mają negatywne działanie na organizm i warto ograniczać ich ilość w organizmie. Natomiast kwasy nienasycone mają pozytywny wpływ na organizm i mogą prowadzić do poprawy zdrowia i wyglądu sylwetki. Kwasy omega-3 są właśnie kwasami nienasyconymi i warto utrzymywać ich odpowiedni poziom w organizmie poprzez spożywanie produktów o ich wysokiej zawartości.

Korzyści ze spożywania kwasów omega-3

Zanim odpowiemy na pytanie odnośnie kwasy omega 3 gdzie jest ich najwięcej, warto zastanowić się nad ich korzystnym wpływem na organizm. Do najważniejszych właściwości kwasów zalicza się przede wszystkim:

  1. Działanie przeciwnowotworowe – kwasy omega-3 mogą zmniejszać ryzyko wystąpienia raka piersi, okrężnicy oraz prostaty. Działanie przeciwnowotworowe jest wywoływane poprzez aktywację genów związanych z działaniem układu odpornościowego oraz z blokowaniem rozwoju nowotworów.
  2. Lepsza praca mózgu – kwasy omega-3 bardzo mocno usprawniają działanie układu nerwowego. Udowodniony został ich wpływ na polepszenie procesów myślowych czy zapamiętywania. Dodatkowo regularne spożywanie kwasów zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera.
  3. Poprawa wzroku – kwasy omega-3 są jednym ze składników siatkówki oka. Tym samym ich niedobór w diecie może prowadzić do wystąpienia problemów ze wzrokiem, które mogą przerodzić się nawet w zwyrodnienia plamki żółtej. Schorzenie to natomiast może prowadzić do trwałej utraty wzroku u osób starszych.
  4. Lepsza praca serca – kwasy tłuszczowe prowadzą także do rozrzedzania krwi. Dzięki temu ograniczają ryzyko powstawania zatorów oraz zakrzepów. Dodatkowo kwasy omega-3 obniżają poziom cholesterolu LDL i podnoszą poziom cholesterolu HDL.
  5. Wzmocnienie kości oraz stawów – odpowiedni poziom kwasów tłuszczowych pomaga w zachowaniu zdrowia kości oraz stawów. Zmniejsza ryzyko pojawienia się stanów zapalnych oraz łagodzi objawy chorób o podłożu reumatoidalnym.

Kwasy omega 3 gdzie jest ich najwięcej?

W celu uniknięcia niedoboru kwasów tłuszczowych omega-3 należy odżywiać się w odpowiedni sposób. Stosowanie się do zaleceń dietetycznych i regularne spożywanie produktów bogatych w tłuszcze pozwoli na utrzymanie ich odpowiedniego poziomu. Do najbogatszych źródeł kwasów omega-3 zaliczają się:

  • Świeży łosoś
  • Pstrąg
  • Śledź solony
  • Karp hodowlany
  • Panga
  • Tilapia
  • Mintaj
  • Sardynki w oleju
  • Olej lniany
  • Olej rzepakowy
  • Olej sojowy
  • Orzechy włoskie
  • Siemię lniane
  • Nasiona chia

Jak zatem widać kwasy omega-3 można znaleźć przede wszystkim w rybach. Warto zatem wprowadzić je do swojego jadłospisu i przynajmniej raz w tygodniu spożywać posiłki zawierające w sobie ryby. W razie konieczności można także zdecydować się na suplementowanie kwasów omega-3. Na rynku dostępne są gotowe suplementy w tabletkach, które pozwalają na dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości kwasów tłuszczowych. Bardzo często w suplementach można znaleźć również wiele innych cennych substancji, które pozytywnie wpływają na zdrowie i ogólne samopoczucie.